۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

خودتان الکتریسیته ایجاد کنید



اتم ها کوچک ترین بخش یک عنصر شیمیایی هستند که می توانند در یک واکنش شیمیایی بدون آن که برای همیشه تغییر کنند ، شرکت کنند . آن ها همچنین از پروتون ها و نوترون ها در یک هسته مرکزی که توسط الکترون ها احاطه شده اند ، ایجاد شده اند.
گاهی اوقات ، تعداد زیادی از اتم ها در یک شی الکترون هایی را می گیرد یا از دست می دهد. وقتی این اتفاق می افتد تمام شی بار منفی یا مثبت می گیرد . در اصطلاح الکتریسیته ساکن وضعیتی که شی بار الکتریکی را حمل می کند ، توصیف می کند . و با استفاده از الکتریسیته ساکن که از بدن شما ایجاد شده است ، می توانید یک لامپ فلورسنت را روشن کنید .

آن چه که نیاز دارید:
شانه پلاستیکی
لامپ فلورسنت کوچک

آن چه که باید انجام دهید:
1_ شانه پلاستیکی را در میان موهایتان بکشید . اصطکاک بین موهایتان و شانه موجب می شود که الکترون ها از موهایتان به شانه "پرش " کند.
2_
اگر شما بعد از آن شانه را به انتهای لامپ فلورسنت تماس دهید ، شانه ی بار دار در لامپ تخلیه ی الکتریکی می شود ، که موجب ساطع شدن پالس های کوچک نور خواهد شد . این واکنش هیجان زیادی را ایجاد خواهد کرد به ویژه اگر در یک اتاق تاریک انجام شود.
چه اتفاقی می افتد؟
همه ی این ها به علت الکتریسیته ساکن است. برای مثال ، وقتی که شما یک بادکنک را به پیراهن خود می کشید ، این عمل بین لباس و بادکنک موجب می شود که ذرات بار منفی ( الکترون ها ) از لباس به بادکنک منتقل شود . بعد از آن لباس بار مثبت خواهد داشت چون پروتون های آن بیشتر از الکترون ها است. و بادکنک بار منفی خواهد داشت چون الکترون های آن بیشتر است . در این حالت بادکنک به پیراهن و یا هر سطح دیگری مثل دیوار جذب شده و به آن خواهد چسبید .
الکتریسیته ی ساکن مصارف زیادی در خانه ها، تجارت و صنایع دارد . برای مثال ، دستگاه های کپی برداری که در همه ی ادارات یافت می شوند ماشین های کپی الکتروستاتیک هستند . آن ها یک کپی از تصاویر یا اسناد نوشته شده را با جذب کردن جوهر با بار منفی به کاغذ با بار مثبت ، ایجاد می کنند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر