۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

استریوسکوپ stereoscope

استریوسکوپ دستگاهی است که فردی به نام " چارلز ویتسون " آن را اختراع کرد تا بتواند به طور همزمان دو تصویر را جداگانه ( هر یک با یک چشم ) ببیند . این دو تصویر یک صحنه را نشان می دهد ، اما با زوایایی که کمی تفاوت دارند . وقتی تصویر ها را در استریوسکوپ می بینیم ، مغز دو تصویر تخت را به یک تصویر تبدیل می کند که سه بعدی به نظر می آید . این خاصیت ، ناشی از دید دو چشمی انسان است . به دلیل موقعیت قرار گرفتن چشم ها ، هر چشم اشیاء را از زاویه ای که اندکی متفاوت است می بیند .تفاوت بین این دو تصویر را اختلاف منظر می نامند و مغز آن را به صورت "عمق " تعبیر و تفسیر می کند . چنین به نظر می آید که نقاط مختلف ، در تصویر ترکیبی ، با ناظر فاصله های متفاوت دارند . عکس های هوایی را بعضی وقت ها به شکل زوج های استریوسکوپی تهیه می کنند تا در مقایسه با عکس های معمولی ، اطلاعات و جزئیات بیشتری را به نمایش بگذارند .
استریوسکوپ ها تحت دو عنوان استریوسکوپ جیبی و آیینه ای بررسی می شوند

استریوسکوپ جیبی ( Pocket Stereoscopes ) :استریوسکوپ جیبی از دو عدسی بر روی یک پایه تشکیل شده که فاصله مرکز دو عدسی از یکدیگر 75 – 55 میلی متر ، یعنی معادل فاصله بین مردمک دو چشم ، قابل تغییر است . در بعضی از انواع ، این فاصله ثابت و معادل با فاصله متوسط بین دو چشم ، یعنی 65 میلی متر می باشد .
بزرگ نمایی این استریوسکوپ ها بین 3 – 2 برابر ، بر حسب کارخانه سازنده می باشد . در موقع کار با این دستگاه ، در هر مرتبه ، یک سوم پوشش مشترک یک جفت عکس هوایی می تواند برجسته دیده شده و مورد تفسیر و اندازه گیری قرار گیرد . ضمناً برای دیدن یک سوم دیگر ، می توان جای عکس رو و عکس زیر را عوض نمود و برای بقیه که ظاهراً غیر قابل دید است ، باید لبه عکس رویی را برای برجسته بینی با انگشت کمی بالا گرفت .
- استریوسکوپ آیینه دار ( Mirror Stereoscopes ) :اساس این دستگاه مشابه استریوسکوپ جیبی است . این دستگاه کامل تر و بهتر از استریوسکوپ جیبی بوده و علاوه بر عدسی چشمی برای دید عالی ، یعنی حدود 1 – 8/0 برابر ، دارای عدسی های چشمی اضافی برای بزرگ نمایی 3 و 8 و 6 برابر نیز می باشد . وجود آیینه و منشور باعث زیاد شدن فاصله بین دو عکس در موقع دید سه بعدی می گردد و عکس ها روی هم قرار نگرفته و در نتیجه یک مرتبه ، تمام پوشش مشترک طولی 70% - 60 می تواند مورد مطالعه و تفسیر قرار گیرد .
حال استریوسکوپ بسازیم:
آن چه که نیاز دارید :
چوب یا پلاستیک برای ساختن ، بسته به سطح تخصصی تان
چسب برای وصل کردن لنز ها به نگهدارنده ی لنز و مونتاژ کردن همه چیز
یک خط کش برای اندازه گیری
تخته یا مقوای اصلی
نگهدارنده لنز – محل قرار گرفتن لنز ها
جدا ساز
اتصال دهنده نواری
کمی تخیل برای کشف تصاویر

آن چه که باید انجام دهید :

1- قطعه ها را در جای خود قرار دهید
_ اتصال دهنده نواری را قرار دهید به طوری که تخته اصلی و نگهدارنده لنز در فاصله کانونی صحیح باشند .
_ جدا ساز را بین لنز ها قرار دهید . این برای متوقف کردن چشمان شما از نگاه به تصاویر در دیگر اطراف است .

2- مرکز لنز ها را با مرکز تصاویر تان تراز کنید
از لنز هایی با حداکثر بزرگ نمایی 2 برابر برای تصاویر معمولی استفاده کنید . می توانید از بزرگ نمایی های بیشتر برای عکس های کوچک تر استفاده کنید .
شما حتی می توانید از یک جفت عینک ارزان که مخصوص خواندن است برای لنز ها استفاده کنید.

3- یک وسیله برای نگه داشتن عکس ها درست کنید.

4- از دو نمایشگر لغزان برای شفافیت استفاده کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر