۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

جامد یا مایع ؟


آیا می دانید که شما می توانید ماهیت یک ماده را عوض کنید ؟ فکرمی کنید وقتی در یک روز زمستانی سرد در یک جاده ی یخی نمک می پاشیم چه اتفاقی می افتد ؟ این باعث می شود که برف و یخ زود تر آب شود . وقتی که شما به سلمانی می روید چه اتفاقی می افتد ؟ شما متفاوت به نظر می رسید ، اما موی شما همچنان همان جنسی را دارد که قبل از کوتاه کردن داشت -فقط کمی کوتاه تر شده است . جوشاندن یک تخم مرغ چه طور ؟ وقتی که تخم مرغ پخته می شود دیگر نمی تواند به حالت اصلی خود برگردد . این یک تغییر شیمیایی نامیده می شود و همچنین می توان آن را در غذای فاسد شده ، چوب سوخته و آهن زنگ زده دید . واکنش های شیمیایی همچنین ، وقتی اتفاق می افتند که چیزی تجزیه می شود و ماده ی جدیدی جای آن را می گیرد . یک راه عالی برای درک این وقتی است که یک شمع روشن شده یا یک بسته ی یخ آب شده است .
این دستورالعمل به شما امکان می دهد تا این ماده ی عجیب را درست کنید، که نشان دهنده ی
نوسان خارق العاده ی عجیب بین جامد و مایع است .

آن چه که نیاز دارید :

یک فنجان آرد ذرت
یک کاسه
یک لیوان آب
جعبه ی پلاستیکی مثل ظرف خالی ماست
رنگ خوراکی ( اختیاری )
روزنامه برای پوشاندن میز

آن چه باید انجام دهید :

نکته : این دستورالعمل می تواند خیلی کثیف و شلوغ باشد ، ولی پر از سرگرمی و هیجان است . لباس های کهنه بپوشید و سطحی را که روی آن کار می کنید بپوشانید .
1. یک فنجان آرد ذرت را در یک کاسه بریزید . خیلی آرام آن را با مقدار کمی آب به هم بزنید تا وقتی که مخلوط مثل شربت غلیظ شود . در صورت تمایل چند قطره رنگ خوراکی به آن اضافه کنید
2. مخلوط چسبناک را بین انگشتانتان فشار دهید . چه اتفاقی می افتد ؟ آیا می توانید آن را به شکل توپ در آورید ؟ آن را در کف دست خود نگه دارید . نگاه کنید که چه اتفاقی می افتد . چه اتفاقی می افتد وقتی که شما مخلوط را در ظرف دیگری بریزید ؟

نکاتی در رابطه با این ماده :

این ماده در یک زمان هم مایع و هم جامد است .
اگر آن را به شکل یک توپ در آورید ، شکل خودش را در میان هوا از دست خواهد داد .
می تواند در یک ظرف (جعبه ) قرار بگیردو به شکل آن در آید ولی وقتی که از جعبه خارج شود دیگر به همان شکل باقی نخواهد ماند .
وقتی که آن را در معرض آفتاب قرار می دهید ، رنگ خود را از دست خواهد داد ، قسمت بالای آن سفت و
قسمت پایینش خمیر مانند می شود .
و در آخر این که این ماده خوردنی نیست .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر