۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

مراحل تشريح قورباغه


ابتدا بايد جانور را قطع نخاع کرد که اين عمل شامل سه مرحله است :
1. بوسيله ي سوزن تشريح از حد واسط دو چشم به طرف پاهاي جانور حفره اي را پيدا مي کنيم که به اين حفره روزنه ي پيمانه اي مي گويند . سپس سوزن را به داخل بدن مي فشاريم تا حالت شکستن استخواني را احساس کنيم که اين شکستن ارتباط بين مغز و نخاع جانور را قطع مي کند و از درد کشيدن جانور جلوگيري مي کند .

2. سپس سوزن را از همان حفره ي داخل ستون فقرات ، به طرف پاهاي جانور برده و اعصاب نخاعي جانور در ناحيه ي مهره ها را به طور کاملاز بين مي بريم . اين عمل را تا زماني که پاها به طور کامل صاف نشده است ادامه مي دهيم . عمل تخريب اين اعصاب با سوزن تشريح به صورت جلو و عقب بردن و به طور همزمان چرخش سوزن در ستون فقرات انجام مي گيرد .

3 . سوزن را از همان حفره به طرف سر و مغز جانور داخل مي کنيم و با دو حرکت دايره اي کوچک و بزرگ به ترتيب مغز را تخريب مي کنيم .




هشدار : دقت شود در هنگام تخريب مغز ، سوزن را به آرامي حرکت دهيم زيرا ممکن است دچار خونريزي شود و يا سوزن از دهان جانور بيرون آيد و کار را براي تشريح کننده مشکل کند . بعد از اتمام کار بايد مطمئن شويم که جانور به طور کامل قطع نخاع شده و بيهوش است .

هشدار : اگر قطع نخاع به طور کامل انجام نشده باشد جانور درد کشيده و در هنگام تشريح ممکن است به هوش آيد. و کار را در ادامه مشکل کند .به اين منطور يکبار سوزن تشريح را به آرامي به چشم چپ جانور مي زنيم اگر تحريکي از سوي جانور ديده نشد مغز بخوبي تخريب شده است .بار دوم سوزن را به پاها مي زنيم اينبار هم اگر تحريکي ديده نشد تخريب نخاع جانور بخوبي انجام گرفته است .

سپس جانور را به پشت مي خوابانيم و آنرا فيکس مي کنيم . ابتدا بايد پوست را جدا کنيم که اين عمل به راحتي انجام مي گيرد . سپس نوبت به جدا کردن عضلات مي رسد که در اين مرحله بايد مواظب باشيم به امحاء و احشاء جانور صدمه نزنيم . در مرحله بعد هم پوست و عضله را فيکس مي کنيم . اين نکته را هم بايد در نظر داشته باشيد که در هنگام جدا کردن عضله ها مراقب باشيد سياهرگ شکمي پاره نشود زيرا تپش قلب مي ايستد و جانور مي ميرد . بعد از انجام دادن تمامي اين مراحل تشريح جانور به پايان رسيده است و شما مي توانيد مطالعات خود را بر روي اعضاي داخلي بدن جانور آغاز
کنيد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر