۱۳۸۸ شهریور ۲۳, دوشنبه

هواپیمای کاغذی


چه کسی بخشی از وقت و زمانش را در نقطه ای از زندگی اش درست در زمانی که باید کار دیگری انجام می داده ، صرف ساختن هواپیمای کاغذی نکرده است ؟ شما حتما این کار را انجام داده اید و احتمالا فرزند شما نیز همچنین. چرا این وقت تلف کردن معمول را با یک درس فیزیک ایرودینامیک و پرواز عوض نکنیم؟ این یک فعالیت خوب برای دانش آموزان تمام سنین است .

آن چه که نیاز دارید :

انواع مختلف کاغذ ( هر نوع کاغذی در خانه خوب است ، ولی سعی کنید تا کاغذهایی با وزن ها و ضخامت های مختلف بیابید )
کرونومتر
در صورت امکان اشیایی مثل گیره کاغذ ، منگنه ، قیچی و چسب

آن چه که باید انجام دهید :

1. قوانین فیزیک معتقدند :
قانون ارشمیدس – " یک شیئ که با هوا احاطه شده با یک نیرویی برابر با وزن هوای جابجا شده بالا نگه داشته می شود . اگر Orville Wright از اشیای سنگین تری در ساخت هواپیمایش استفاده کند ، نیاز دارد که این نکته را که هوای بیشتری باید جابجا شود تا هواپیما بالا نگه داشته شود، در نظر بگیرد . او باید این خنثی سازی را با یک بال مسطح تر انجام دهد .
قانون برنولی – " وقتی که سرعت یک سیاله در حال افزایش است ، فشار در سیاله کاهش می یابد ." در این مورد سیاله همان هوا است . برای این که یک هواپیما در هوا حرکت کند باید فشار هوای بالای بال ها کم تر از پایین آن باشد .این باعث می شود که فشار زیاد پایینی یک نیروی رو به بالایی را به بال ها وارد کند ، و هواپیما را بالا ببرد . برای به انجام رساندن این ، باید سطح بالایی بال ها بزرگ تر از سطح زیرین آن باشد . تصور کنید که سطح روی بال خم شده و کمی به بالا چرخیده است . حالا ، زمانی که هواپیما در میان هوا حرکت می کند ، باد باید روی سطح خمیده ی بالایی سریع تر از سطح مسطح پایینی حرکت کند ، تا باعث بلند شدن هواپیما شود .
مقاومت هوا – اصطکاک باعث کشش یک نیروی مخالف در حرکت رو به جلوی هواپیما می شود . برای کاهش مقاومت هوا ، Orville باید یک طراحی ایرودینامیک را لحاظ کند تا هواپیما بتواند در میان هوا " باریک " ( slice ) شود . این طراحی باید شامل یک دماغه ی نوک دار و بدنه ی صاف باشد .
2. وسایل مورد نیاز را جمع کنید و یک هواپیما که فکر می کنید مدت زیادی در هوا حرکت می کند بسازید .
3. هواپیما های مختلف و با کاغذ های مختلف بسازید . یا بیرون از خانه در یک روز آرام ، یا در خانه یک جایی که به اندازه ی کافی بزرگ باشد پیدا کنید . و هر هواپیما را جداگانه به پرواز در آورید و توسط فرد دیگری با کرونومتر مدت زمان پرواز هر کدام را یادداشت کنید .کدام هواپیما بیشتر در هوا می ماند ؟
4. هواپیما ها را با هواپیمای برنده ( هواپیمایی که بیشتر در هوا مانده است ) مقایسه کنید .طرح های گوناگونی از انواع هواپیما های کاغذی در سایت های اینترنتی وجود دارد سعی کنید آن ها را ببینید و با هوا پیمای برنده مقایسه کنید .
5. حال ، هدف خود را در هواپیما سازی تغییر دهید ! سعی کنید هواپیمایی بسازید که بالا تر یا سریع تر پرواز کند !
روش ساخت یک نوع موشک کاغذی :http://ttl.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=180&Itemid=24

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر