۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

چرا برگ ها تغییر رنگ می دهند ؟



در رابطه با تمام فرایند های طبیعی اطراف ما ، تغییر رنگ سالیانه ی برگ ها از سبز به رنگ های مختلف زرد ، نارنجی و قرمز ، زیبا ترین اتفاق است . اما پشت این نمایش رنگ ها ، یک فرایند علمی مهم در کار است .
با این فعالیت ، شما خواهید فهمید ، که چگونه این رنگ ها در طول سال در برگ پنهان می مانند .

آن چه که نیاز دارید :

یک شیشه ی دهن گشاد کوچک
یک درپوش برای ظرف شیشه ای – فویل آلومینیوم
الکل
کاغذ صافی قهوه
تابه یا سینی کم عمق
آب داغ شیر
چاقو یا قاشق پلاستیکی

آن چه که باید انجام دهید :

1. 2-3 برگ بزرگ از یک درخت تهیه کنید . برگ ها را پاره و ریز ریز کنید و داخل ظرف شیشه ای بریزید .
2. داخل ظرف الکل بریزید ، به اندازه ای که تمام برگ ها را بپوشاند . با استفاده از یک چاقو یا قاشق ، با دقت برگ ها را در الکل له و ریز کنید .
نکته امنیتی : اگر الکل به درستی استفاده نشود ، ممکن است خطر زیادی داشته باشد . آن را در مکانی با تهویه ی مناسب و بدون هیچ تماس با پوست ، استفاده کنید .
3. ظرف شیشه ای را ، خیلی شل ، با یک در پوش آلومینیومی ببندید . سپس آن را در یک سینی کم عمق به همراه یک اینچ آب داغ قرار دهید .
4. ظرف شیشه ای را برای حداقل نیم ساعت و اگر نیاز بود بیشتر، در آب قرار دهید ، تا زمانی که الکل رنگی شود .( هرچه تیره تر شود بهتر است ) . هر پنج دقیقه یک بار ظرف را به آرامی بچرخانید . و اگر آب سرد شد ، آن را عوض کنید .
5. یک نوار باریک بلند از کاغذ صافی قهوه ببرید . ظرف را از آب خارج کنید و پوشش آن را بردارید .نوار کاغذ قهوه را در ظرف قرار دهید ، به طوری که یک طرف آن در الکل باشد .طرف دیگر آن را در بالای ظرف خم کنید و با چسب آن را محکم کنید .
6. الکل از کاغذ بالا رفته ، و رنگ ها را با خود می برد . وقتی که الکل در حال بخار شدن است ، بعد از 30 تا 90 دقیقه رنگ ها با فاصله های مختلف به بالای کاغذ حرکت خواهند کرد . شما قادر خواهید بود رنگ های مختلف سبز ، در صورت امکان زرد ، نارنجی و قرمز را بر حسب نوع برگی که دارید ببینید .

چه اتفاقی می افتد ؟

کلروفیل یک ترکیب سبز رنگ است که سایر رنگ دانه های رنگی موجود در برگ ها را پنهان می کند . در پاییز ، کلروفیل تجزیه می شود و به سایر رنگدانه ها اجازه می دهد تا نمایان شوند . مخلوط ترکیبی رنگدانه ها در یک برگ ممکن است با تکنیک کروماتوگرافی کاغذ ، به نوار های رنگی ، تجزیه شوند .
کروماتوگرافی شامل جداسازی مخلوط ها به ترکیبات مجزا است ، که شما تنها از الکل و انرژی ( گرما ) استفاده کردید . سپس با استفاده از " جذب " و " مویینگی " جدا سازی اتفاق می افتد ! کاغذ مواد را با استفاده از " جذب " نگه می دارد ، تا زمانی که " مویینگی " مواد را در کاغذ با سرعت های متفاوت به بالا بکشد . رنگدانه ها روی کاغذ از هم جدا شده اند و به صورت نوار ها یا گره های رنگی در آمده اند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر