۱۳۸۸ شهریور ۲۶, پنجشنبه

آتشفشان بطری نوشابه


آن چه مورد نیاز است :

نوشابه ی دو لیتری ( ترجیحا رژیمی )

قرص های نعنا

یک قطعه کاغذ

آن چه باید انجام دهید:

1. به بیرون از خانه به میان یک زمین ، یک محوطه ی بزرگ یا باغ خود بروید . هم نوشابه ی رژیمی و هم نوشابه ی عادی برای این آزمایش کار می کنند ، ولی نوشابه ی رژیمی بالاتر فوران می کند .

2. بطری نوشابه را با دقت باز کنید . بطری را روی زمین قرار دهید به طوری که کج نشده ، سرازیر نشود .

3. قرص های نعنا را در یک لحظه به داخل نوشابه بیاندازید . یک روش برای انجام این کار این است که یک قطعه کاغذ را لوله کنید و به در نوشاه بگذارید ، فقط به اندازه ای بزرگ باشد تا تمام قرص نعنا را نگه دارد . یک برگه بالای در بطری و زیر لوله ی کاغذی قرار دهید ، بنابراین شما فقط برگه را می کشید و تمام قرص ها به داخل در یک لحظه ریخته می شوند .

4. به تماشاچیان هشدار دهید که عقب بایستند .

5. تمام قرص ها را در داخل بطری بریزید و تا جایی که می توانید سریع بدوید .

6. به فوران نوشابه نگاه کنید . شبیه به آتش بازی است .

نکات
1. نوشابه ی رژیمی (diet coke ) به نظر بهتر از دیگر نوشیدنی های کربنی کار خواهد کرد ، چون بعضی از ترکیبات آن واکنش شدیدتری با قرص نعنا دارند . همچنین تمیز کردن آن راحت تر است چون نوشابه ی رژیمی شکر ندارد ، بنابراین باقی مانده ی آن کمتر چسبناک بوده و حشارات کم تری را جذب می کند .

2. انداختن به یک باره ی قرص های نعنایی در داخل بطری کمی سخت است . اگر این کار به درستی انجام نشود ، آتش فشان فقط چند اینچ بالا می رود . قبل از این که بطری نوشابه ی خود را خراب کنید ، چند بار انداختن قرص نعنا در یک لحظه داخل بطری را تمرین کنید .
3. برای راحت تر انداختن قرص ها به داخل بطری سعی کنید از یک آهن ربای قوی و یک مهره استفاده کنید .آهن ربا را در قسمت بیرونی دهنه ی بطری ( گردن بطری ) قرار دهید . و مهره را داخل بطری قرار دهید . مهره باید در آن جا ثابت بماند . تعدادی قرص نعنا را از بالا روی مهره بیاندازید تا جمع شوتد و وقتی که آماده اید آهن ربا را بردارید ، قرص ها به یک باره درون بطری می افتند .

4. چه طور این اتفاق می افتد؟ در این جا یک فرضیه وجود دارد . مولکول های آب شدیدا یک دیگر را جذب می کنند ، به یک دیگر متصل شده اند تا به شکل یک تور محکم دور هر حباب گاز کربن دی اکسید درآید .برای درست کردن یک حباب جدید یا حتی برای منبسط کردن حبابی که از قبل ایجاد شده ، مولکول های آب باید با فشار از هم دور شوند . انرژی زیادی برای شکستن آن "کشش سطحی " لازم است . وقتی که شما قرص های نعنا را داخل نوشابه می ریزید ژلاتین و صمغ دو نوع درخت اقاقیا از انحلال شیرینی باعث شکسته شدن کشش سطحی می شود . شیرینی هرقرص نعنایی هزاران گودال کوچک در سطحش دارد . این گودال های کوچک مکان های هسته نامیده می شود - مکان های مناسب برای تشکیل حباب های کربن دی اکسید . هنگامی که قرص نعنا با نوشابه تماس پیدا می کند حباب ها در تمام سطح اطراف شیرینی تشکیل می شوند . و ، حقیقت این است که شیرینی های قرص نعنایی که به ته بطری فرو می روند یک فشار یا جوشش دو برابری را می دهد . وقتی که همه ی گاز آزاد شد ، او دقیقا تمام مایع را با فشار به بالا و بیرون از بطری در یک انفجار نوشابه ای باورنکردنی می پاشد .

5. از بطری 3 لیتری یا 1 لیتری استفاده نکنید ، نتیجه های آن در حدود یک قواره ی به بلندی 6 اینچ برای بطری 3 لیتری و ایجاد کف تا نوک بطری ، از بطری 1 لیتری است .

6. بطری های کوچک به بلندی بطری نوشابه ی 2 لیتری به هوا پرتاب نخواهند شد .تنها 3 قرص نعنا به ازای هر بطری 2 لیتری لازم است تا یک آتشفشان خوب داشته باشیم . همچنین ازcerts mints ( قرص های تنفسی نامیده می شوند چون به هنگام استفاده تنفس شما را با نشاط و تازه نگه می دارند )به خوبی قرص نعنا کار می کند .

7. نیروی قطره های مایع صابون در نوشابه کشش سطحی را می شکند بنابراین آتشفشان بزرگ تری ایجاد می کند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر