۱۳۸۸ شهریور ۳۰, دوشنبه

ماشین بخار گردان

می توان یک ماشین را طوری طراحی کرد که به چرخش درآید . برای این کار از یک بطری نوشیدنی که از جنس آلومینیوم نرم است استفاده می کنیم ، حدود یک سوم آن را از انتها می بریم تا به شکل یک قوطی کوچک در آید .


بعد ، خیلی با دقت ( که انگشتانتان را نبرید ) کناره های تیز بریده شده را به داخل خم کنید ، و با یک انبر دست آن را فشار دهید تا به شکل یک لبه صاف درآید .
همچنین ، یک گودی در ته قوطی ایجاد کنید ، تا شمع را در آن جا قرار دهید . دو سوراخ تمیز در بدنه ی قوطی با یک کاغذ سوراخ کن درست کنید ، به طوری که سوراخ ها روبروی هم باشند ، این سوراخ ها لوله ی مسی را در خود نگه خواهند داشت .


سپس ، شمع را در جای خودش قرار دهید ، از شمعی استفاده کنید که در قالب آلومینیومی با ارتفاع کم باشد ، تا موم های آب شده خیلی راحت با این ظرف کوچک حمل شوند . در اطراف شمع یک طناب از فویل آلومینیومی مچاله شده قرار می دهیم تا شمع را در مرکز قوطی نگه دارد .


سپس 8/1 اینچ از لوله ای مسی را به دور یک مداد یا خودکار بزرگ بپیچید به طوری که مرکز آن به شکل یک فنر در آید . در این زمان دو انتهای لوله را از میان سوراخ های ایجاد شده عبور دهید . انجام این کار در ابتدا کمی سخت است ولی خیلی زود آن را به خوبی انجام خواهید داد .


سپس دو طرف لوله را در دو انتهای لوله به آرامی خم کنید .به طوری که آن ها به صورت یک زاویه ی قائمه درآیند . هر طرف باید به سمت مخالف طرف دیگر باشد . بنابراین وقتی که قوطی در ظرف آب گذاشته شد و ماشین شروع به کار کرد ، قوطی مانند فرفره به چرخش در خواهد آمد .


تصویر آخر نشان دهنده ی ماشین در حال کار است . که با یک شمع ، حدود یک چرخش در هر ثانیه خواهد داشت .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر