۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

ساخت یک موتور در 10 دقیقه

این موتور در واقع یک باتری ، یک آهن ربا و چند سیم پیچ است که خودتان درست می کنید .
آن چه که نیاز دارید :
یک سر پیچ باتری برای باتری هایی به اندازه ی "C" یا "D"


یک آهن ربا
چند سیم مغناطیسی – سیم با روکش مینا (لعابی ) با ضخامت 22 ( یا نازک تر ) می خواهیم . حدود 3 فوت سیم احتیاج خواهیم داشت .
مقداری سیم سخت تر ( سنگین تر ) . می خواهیم سیم را لخت کنیم ، بنابر این عایق پلاستیکی را از آن جدا خواهیم کرد . به کمتر از یک فوت از این سیم برای هر موتور نیاز است .
موتور پر سرعت
کار را با پیچاندن آرمیچر ( قسمتی از موتور متحرک ) شروع می کنیم . برای خوب گرد پیچاندن آرمیچر آن را دور یک استوانه ، مثل یک باتری در اندازه ی AAA"" به شکل حلقه می پیچیم . قطر آن خیلی مهم نیست ، ولی باید با اندازه ی سیم متناسب باشد . سیم نازک به قالب کوچک و سیم بزرگ به قالب بزرگ نیاز دارد .
حدود دو اینچ از سیم را در هر طرف آزادانه رها کنید . سیم پیچ باید حدود 25 تا 30 دور باشد ، سعی نکنید که آن را مرتب بپیچید ، کمی حرکت های تصادفی و نامنظم کمک می کند تا بسته شکل بهتری به خود بگیرد.
سیم پیچ وقتی که به شکل زیر در آمد ، کامل شده است .


حال ، با دقت سیم پیچ را از قابش خارج کنید . سیم را نگه دارید تا مانند فنر از حالت اولش خارج نشود .
برای این که سیم پیچ این شکل خود را به طور دائم نگه دارد ، باید هر یک از سرهای آزاد سیم را دو بار به دور سیم پیچ بپیچیم . مطمئن شوید که دور های جدید پیچیده شده درست در مقابل یکدیگر هستند . بنابراین ، سیم پیچ به راحتی می تواند روی محوری که با دو طرف سیم آزاد شکل گرفته مانند یک چرخ ، چرخش کند .


این نیاز نیست ، ولی می توان دو بار دور این محور های اتصال به همان اندازه سیم پیچید ، سیم پیچ بزرگ و سیم پیچ کوچک را به هم نگه دارید و سیم را در فضایی بین آن ها بند کشی کنید . این کار برای مرتب کردن و محکم کردن بسته هاست . مطابق شکل زیر :


اگر این روش نگه داری سیم پیچ ها به هم خیلی سخت است ، می توانید از یک نوار چسب الکتریکی برای انجام این کار استفاده کنید . مسئله ی مهم نگه داشتن سیم پیچ و به خوبی متصل کردن دو طرف سیم و تنظیم کردن آن ها در یک خط راست است . بنابراین آن ها به شکل یک محور خیلی خوب در خواهند آمد .
سیم پیچ را در کنار میز قرار دهید به طوری که یک طرف یکی از سیم ها روی میزباشد . با یک چاقوی تیز ، نصف عایق بالای سیم آزاد را جدا کنید . دقت کنید که نصف عایق مینای زیرین را دست نخورده باقی بگذارید . قسمت بالایی سیم با مس بدون عایق براق ، و نیمه ی زیرین به رنگ عایق خواهد بود . یک طرح ساده به شما کمک خواهد کرد .


همین کار را روی انتهای دیگر سیم انجام دهید . مطمئن شوید که سیم مسی براق در هر دو طرف به سمت بالا است .
آرمیچر به دو نگهدارنده که از سیم لخت درست شده اند تکیه خواهد کرد . این نگهدارنده ها به هر یک از سر های باتری متصل خواهند شد . بنابراین ، الکتریسیته می تواند از یک نگهدارنده به آرمیچر جریان پیدا کند ، و به سمت نگهدارنده ی دیگر برگردد . ولی این تنها وقتی اتفاق می افتد که قسمت لخت سیم به سمت پایین است و به نگهدارنده ها وصل است . وقتی که نیمه ی لخت سیم به سمت بالا است ، نیمه ی عایق به پایه ها وصل است و هیچ جریانی عبور نخواهد کرد .
قدم بعدی درست کردن محور نگه دارنده هاست . آن ها حلقه های ساده ی سیمی هستند که آرمیچر را بالا نگه می دارند و اجازه می دهند تا مثل فرفره بچرخد . آن ها از سیم لخت درست شده اند ، زیرا برق را به آرمیچر می رسانند .
یک قطعه سیم سفت و لخت ( سیم مسی یا برنجی خوب است ) بردارید و آن را دور یک میخ کوچک ببندید تا یک حلقه در وسط همان طور که در شکل می بینید ، درست شود . همین کار را برای سیم دیگر نیز انجام دهید . حال ، شما دو نگهدارنده دارید .


پایه و تکیه گاه این موتور سر پیچ باتری خواهد بود . این پایه خیلی خوب است زیرا وقتی که آرمیچر روی آن قرار گرفت پایه سنگین است ( بنابراین لق نخواهد بود ) و به خاطر این که سوراخ های مناسبی در پلاستیک (بدنه ) دارد ، می توانیم نگهدارنده های آرمیچر موتور را متصل کنیم .
سیم های نگهدارنده را به سر پیچ باتری ، با چند بار پیچاندن اطراف آزاد سیم به درون حفره های کوچک در پلاستیک هر طرف ، متصل کنید .
سیم های نگهدارنده را خم کنید تا به قدری از هم دور شوند که برای چرخش آزادانه آرمیچر مناسب است . آن ها را کمی باز کنید ، و آرمیچر را بین دو حلقه قرار دهید و سپس دوباره حلقه ها را به شکل قبل ، به قدری که به سیم پیچ نزدیک باشند خم کنید ، ولی نباید به آن متصل شود .
باتری را در سر پیچ قرار دهید . آهن ربا را در بالای سر پیچ باتری قرار دهید . درست در زیر سیم پیچ . مطمئن شوید که سیم پیچ هنوز هم به راحتی می تواند بچرخد .
موتور کامل شده به شکل زیر است :


توجه کنید که یک نوار کاغذی بین باتری و اتصال الکتریکی در سر پیچ وجود دارد . این کلید روشن/خاموش است . کاغذ را خارج کنید تا برق در موتور جریان پیدا کند و زمانی که می خواهید موتور را متوقف کنید کاغذ را با جایش برگرداندید .
آرمیچر را به آرامی بچرخانید تا موتور شروع به کار کند . اگر شروع نکرد ، آن را در جهت دیگر بچرخانید . موتور تنها در یک جهت خواهد چرخید .
اگر موتور هنوز شروع به کار نکرده است ، با دقت تمام اتصالات الکتریکی را بررسی کنید . آیا اتصالات باتری به گونه ای است که یک طرف سیم نگهدارنده به قطب مثبت ، و طرف دیگر به قطب منفی آن متصل باشد ؟ آیا نیمه لخت سیم مسی آرمیچر به سیم های نگهدارنده در زیر ، و تنها در زیر متصل است ؟ آیا آرمیچر به طور آزادانه می تواند بچرخد ؟
اگر همه ی این چیز ها درست است ، موتور کوچک شما باید با سرعت زیاد به زیبایی بچرخد . سعی کنید آن را وارونه نگه دارید . اگر آهن ربا به جای این که در پایین باشد در بالا باشد ، موتور باید در جهت عکس بچرخد . سعی کنید آهن ربا را وارونه کنید و ببینید که موتور در چه جهتی حرکت می کند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر