۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

یک هاور کرافت ( hovercraft ) درست کنیم


هاورکرافت را مي توان هواپيمای بدون بال و يا نوعی كشتی ناميد كه قادر است در خارج از آب نـيـز حركت كند، چون ساختمان آن به گونه ای طراحی شده است كه مي تواند هم روی آب و هـم روی سطوح صاف خشكی حركت كند. بهترين كاربرد آن روی سطوح صاف آب است. البته امـواج دريـا تـاثـير چندانی در حركت اين وسيله ندارد. تنها خطر اين است كه اگر روی سطوح ناهموار حركت كند، ممكن است كف آن صدمه ببيند.سـرعـت (هاوركرافت ها) بسيار بيشتر از كشتی هاست ، چون آن ها براي مقابله با فشار آب ، هيچ نـيـرويـی را مـصـرف نمی كنند، بلكه تنها هوا را می شكافند و سرعتشان به 120 كيلومتر در سـاعـت مـی رسـد. يـكـی از بـرتـری هـای هـاوركـرافـت نـسـبـت بـه هـواپـيـمـا قـابـليـت حـمـل بـار آن اسـت. يـك هـاوركـرافـت مـی تـوانـد حـدود 400 مـسـافر و مقدار بسيار زيادی بار حمل كند و هيچ نيازی به فرودگاه يا بندرگاه ندارد.
در این جا یک فعالیت سرگرم کننده داریم که به شما مفهوم حرکت بی اصطکاکی را با ساخت یک هاورکرافت یا هواناو (hovercraft ) نشان می دهد . یک هاور کرافت وسیله ای است که روی یک هوای فشرده در سطح زمین یا آب حرکت می کند . هوای فشرده ، به عنوان یک متکای نامرئی که تقریبا همه ی اصطکاک بین وسیله و سطوح را حذف می کند ، عمل می کند .
آن چه که نیاز دارید :

تکه ای مقوا
منگنه کاغذ سوراخ کن
چسب سفید
بادکنک
قیچی
خط کش
قرقره کوچک
ورق کاغذ

آن چه که باید انجام دهید :

1. یک مربع به ضلع 4 اینچ از مقوا خارج کنید .
2. یک سوراخ در وسط مقوا ایجاد کنید . سوراخ باید درست به اندازه ی سوراخ قرقره باشد . اگر از قرقره ای استفاده می کنید که دور آن نخ یا کاموا پیچیده شده ، نخ آن را باز کنید .
3. قرقره را روی سوراخ مقوا بچسبانید .به اندازه ی کافی چسب استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ هوایی بین قرقره و آن قسمت از مقوا عبور نمی کند .
4. بالای قرقره را بایک کاغذ دایره ای بپوشانید و آن را باچسب بچسبانید .اجازه دهید تا خشک شود .
5. یک سوراخ میان کاغذ ایجاد کنید . درست جایی که سوراخ قرقره را پوشانده است .حال ، سوراخی که ایجاد کرده اید باید از میان کاغد ، قرقره و مقوا بدون هیچ مانعی عبور کند .
6. بادکنک را باد کنید و انتهای آن را بپیچانید تا هوا از آن خارج نشود . درب باد کنک را به بالای قرقره بکشید .
7. هاورکرافت را روی یک سطح صاف قرار دهید . ( روی میز ، کف اتاق و ... ) و اجازه دهید تا بادکنک برود . هاور کرافت را کمی با آرامی فشار دهید .
هوا از بادکنک از طریق سوراخ ها به شکل یک متکای بادی ، بین قایق و سطح صاف روان می شود ، که فشار و اصطکاک را کاهش می دهد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر