۱۳۸۸ مهر ۲۷, دوشنبه

یک موتور با دو سیم پیچ


در این قسمت یک موتور بدون هیچ آهن ربای ثابتی خواهیم داشت . به جای آهن ربا ، از سیم پیچ دیگری استفاده خواهیم کرد . این سیم پیچ سیم پیچ میدانی به شمار می آید ، و سیم پیچی که حرکت می کند آرمیچر نام دارد .
ساده ترین راه برای انجام این کار تعویض کردن آهن ربای ثابت با یک سیم پیچ متصل به باتری دوم است . ولی می توانیم از باتری دوم استفاده نکنیم ، و با قرار دادن سیم پیچ ها به صورتی که در شکل زیر نشان داده شده است ، الکتریسیته ی کم تری را تلف کنیم:


شکل نشان می دهد که چگونه الکترون ها در سیم پیچ جریان دارند . آن ها از جایی که پایانه های منفی باتری وصل اند ، شروع می شوند( در این جا با علامت منفی مشخص شده است ) . سپس به دور سیم پیچ میدانی داخل حرکت می کنند تا این که به اولین حلقه ی نگهدارنده سیم ( support loop ( در سمت راست برسند . از آن جا درون سیم پیچ آرمیچر حرکت می کنند و به دور آن می چرخند تا از طرف دیگر بیرون بروند . و در حلقه ی نگهدارنده سیم دوم در چپ وارد شوند . و از آن جا به عقب ، به سمت پایانه ی مثبت باتری حرکت می کنند .
شما می توانید آن را ببینید که وقتی الکتریسیته در یک سیم پیچ جریان پیدا می کند ، در دیگری هم حرکت می کند . وقتی که آرمیچر بر می گردد و عایق جریان برق را در آرمیچر قطع می کند ، در یک زمان جریان الکتریسیته را در سیم پیچ میدانی نیز قطع می کند .
چون هر دو سیم پیچ با هم روشن و خاموش می شوند ، هرگز وضعیتی که یکی روشن و یکی خاموش باشد را نخواهیم داشت ، چون در غیر این صورت موجب هدر رفتن الکتریسیته می شود .


تصویر بالا موتور کامل شده را نشان می دهد . در ساخت آن از سه نوع سیم مختلف استفاده کرده ایم تا به راحتی نشان دهیم که آن ها چگونه کار می کنند .
سیم سبز پر رنگ سیم پیچ میدانی است ، که آن 50 بار به دور باتری در اندازه ی " D " تابیده شده است . سیم های اطراف به دور سیم پیچیده شده اند تا آن را محکم نگه دارند ، درست مثل همان که دور آرمیچر موتور قبل پیچیدیم ( یک موتور در 10 دقیقه ) .
یک طرف سیم پیچ میدانی از عایقش جدا شده است و به شکل یک حلقه برای اولین پایه ( first support ) قرار گرفته است ، طرف دیگر به باتری رفته است .
سیم قهوه ای که نگهدارنده دوم را درست کرده است ، یک طرف آن لخت شده و به شکل حلقه در آمده ، و طرف دیگر چند بار به دور سیم پیچ تابیده شده تا یک نگهدارنده ی محکم درست کند ، بعد به سمت پایانه دیگر باتری رفته است .
آرمیچر از سیم سبز کم رنگ درست شده ، و به همان روش که در موتور قبل درست کردیم (یک موتور در 10 دقیقه ) درست می شود . یک جفت مهره ی پلاستیکی آرمیچر را در مرکز نگه می دارد ( این کار اختیاری است ). این موتور به خوبی با باتری اندازه ی "D " کار می کند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر