۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

یک موتور با ولتاژ بالا در 5 دقیقه



این اسباب بازی ، خیلی ساده در 5 دقیقه با اشیاء محدودی که در خانه پیدا می کنیم ، ساخته می شود.
این اسباب بازی، یک موتور با ولتاژ بالا است که مانند یک زنگوله رفتار می کند، با یک زبانه زنگ که به شدت از یک بطری به بطری دیگر برخورد کرده و دوباره برمی گردد، گاهی اوقات چند بار در هر ثانیه.
برای ساخت این اسباب بازی ، شما نیاز دارید به:
2 عدد بطری خالی نوشابه
یک میله ی پلاستیکی مثل یک قلم خودکار
5 اینچ (1 اینچ =54/2 سانتی متر) نخ خیاطی
2 فوت مربع (معادل 12 اینچ) ورقه ی آلومینیوم
یک نوار چسب
2 عدد سیم

درب های کششی را از هر دو بطری بردارید و یکی از آن ها را حذف کنید و نخ را به درب دیگری گره بزنید. انتهای دیگر نخ را به مرکز میله ی پلاستیکی با نوار چسب بچسبانید .دو بطری را پهلو به پهلوی یک دیگر در فاصله ی 2 تا 3 اینچ قرار دهید. بنا براین درب بطری به طور آزادانه حدود 1 اینچ از میز ، آویزان می شود.
با نوار چسب انتهای یک سیم بدون روکش را به بطری سمت چپ بچسبانید.این سیم اتصال به زمین است. و سر آزاد آن باید به یک اتصال به زمین الکتریکی ، یک لوله ی آب سرد یا قاب فلزی یک کامپیوتر ، متصل شود. اگر یک اتصال به زمین الکتریکی خوب مناسب نیست ، شما تنها می توانید انتهای آزاد آن را نگه دارید، چون که بدن شما یک اتصال به زمین خوب و کافی برای این کار است.با نوار چسب سیم دیگر را به بطری سمت راست بچسبانید.انتهای آزاد آن به یک منبع با ولتاژ بالا متصل خواهد شد. این راحت تر از چیزی است که به نظر می رسد، زیرا شما یک منبع ایمن با ولتاژ بالا درست در مقابل خود ، وقتی که تلویزیون نگاه می کنید یا از یک مانیتورCRT استفاده می کنید دارید.


در تصویر بالا اسباب بازی بالای تلویزیون قرار گرفته است . حدود 2فوت مربع ورقه ی آلومینیوم به صفحه ی تلویزیون فشرده شده اند. این ، آنجا قرار گرفته چون صفحه ی تلویزیون با نیروی الکتریسیته بار می شود. انتهای آزاد سیم بطری سمت راست به ورقه آلومینیوم متصل شده است.
با روشن کردن تلویزیون اسباب بازی شروع به کار می کند. درب فلزی آویزان شده به طرف یک بطری کشیده می شود اما وقتی که به آن برخورد می کند به طرف بطری دیگر کشیده می شود. و این روند دوباره تکرار می شود.
این چطور آن کار را می کند؟
درون یک تلویزیون یک ولتاژ بالا استفاده می شود تا الکترون ها را در بالا ترین سرعت روی صفحه بفرستد تا یک تصویر ایجاد شود. با قرار دادن یک رسانا در جلوی صفحه ، ما می توانیم یک باطری درست کنیم ، تا به درون بعضی از آن ولتاژ های بالا متصل شویم و آن را برای استفاده بیرون از تلویزیون قرار دهیم . ولتاژ بالا است ، ولی شدت جریان خیلی کم است، بنابراین لمس کردن فویل و یا اسباب بازی خیلی زیان بارتر از لمس کردن یک دستگیره ی در بعد از کشیده شدن پاهـایـتا ن روی فرش نیست.
باطری سمت راست به ولتاژ بالا متصل شده است. بطری سمت چپ به زمین متصل شده است ، که می تواند تمام ولتاژهایی که ما می فرستیم را جذب کند ، و همچنان برای پذیرش ولتاژ بیشتر آماده باشد.
درب بطری و بطری سمت چپ بدون هیچ بار الکتریکی به کار می افتند ،می گوییم آن ها در "پتانسیل زمین " هستند.
بطری سمت راست با مقدار زیادی الکترون از فویل روی صفحه ی تلویزیون بار می شود. این الکترون ها ، الکترون های درون درب فلزی را دفع می کنند و هسته ی مرکزی مثبت در درب بطری را جذب می کنند.
الکترون های درون درب بطری به طرفی حرکت می کنند که دورتر از بطری سمت راست با ولتاژ بالا باشد. این، سمت راست درب بطری را مثبت تر از سمت چپش می کند. سمت مثبت درب بطری جذب بطری سمت راست با بار منفی زیاد شده است، و درب بطری به آن سمت می پرد ، تا بطری سمت راست را لمس کند.
وقتی که درب بطری، بطری را لمس کرد ، الکترون ها از بطری به درب بطری هجوم می برند ، تا وقتی که بار آن با بطری ای که لمس کرده یکسان شود.
حالا درب بطری و بطری بار یکسانی دارند و می خواهند این بار را دفع کنند ، الان درب بطری که به وسیله -ی بطری سمت راست دفع شده ، به سمت چپ حرکت می کند.
الکترون ها در بطری سمت چپ به وسیله ی درب بطری دفع می شوند و به طرف چپ بطری حرکت می کنند، و سمت راست را قدری مثبت باقی می گذارند. طرف مثبت بار منفی درب بطری را جذب می کند و آن را به نزدیک خود می کشد تا بطری را لمس کند.
حالا الکترون های اضافه ی روی درب بطری به بطری منتقل می شود.اکنون درب بطری دوباره به پتانسیل زمین رسیده است .آن به عقب ، به طرف بطری سمت راست نوسان می کند و تمام فرایند دوباره تکرار می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر