۱۳۸۸ تیر ۲۸, یکشنبه

لذت آتش بازی


برای بیشتر بچه ها آتش بازی یک هیجان پر نور است. چه کسی عاشق آن انفجار با شکوه و مهیج نیست ؟ این فعالیت یک راه عالی برای کودک شما است، تا آن که خودش یک آتش بازی ، که البته بی خطر است، ایجاد کند، و روز تعطیلش را با صدای بلند جشن بگیرد. کودک شما در حالی که خوشحال خواهد بود ، چند نکته ی علمی خواهد آموخت.
شما نیاز دارید به:
یک شیشه ی بزرگ و بلند با دهانه ی گشاد، که با آب پر شده است - نصف یک گالن (75/3 لیتر ) یا بیشتر- بهتر کار می کند
رنگ های آبی ، قرمز ، زرد ( رنگ های مایع خوراکی )
2 قاشق سوپ خوری روغن
شیشه ی دهن گشاد کوچک
قاشق برای مخلوط کردن
فنجان پیرکس شفاف اندازه گیری
آن چه باید انجام داد:
1- یک شیشه ی تمیز بزرگ دهان گشاد را با نصف گالن یا بیشتر با آب صاف پر کنید . آن را روی یک میز قرار دهید ، جایی که کودک شما بتواند از زوایای مختلف آن را ببیند.

2- از کودکتان بخواهید 2قاشق روغن را داخل فنجان پیرکس شفاف اندازه گیری بریزید.
3- حالا به کودکتان کمک کنید تا 5 قطره از هر رنگ قرمز، آبی و زرد را در روغن بریزد . هر رنگ را در روغن مخلوط کنید.
4- از کودکتان بخواهید روغن را به یکباره در داخل آب درون شیشه بریزد. درابتدا ، روغن در اطراف به صورت گلوله های پخش خواهد شد. اما به تماشا ادامه دهید ، درست پیش چشمان شما روغن و رنگ خوراکی ابتدا در بالا شناور خواهند ماند. قطرات یک دیگر را پید ا خواهند کرد و به طرف هم می آیند.
5- حالا زمانی است که از شروع آتش بازی هم مفرح تر است. رنگ های خوراکی شروع به جدا شدن از روغن و عقب رفتن به داخل آب می کنند ، در جریان بلند هر سه رنگ ، رنگ ها شروع به
جد اشدن از یک دیگر خواهند کرد به طوری که گویی از در ابتدا اصلا با هم مخلوط نشده بودند.و درون آب سه رنگ اصلی که شما با آن ها شروع کردید جاری می شوند . هم برای بزرگ سالان و هم برای کودک به طورمشابه، نتیجه می تواند به یادماندنی باشد.

چه اتفاقی می افتد؟

این آزمایش نمایش آن حقیقت علمی قدیمی است :"روغن و آب مخلوط نمی شوند" . یک اصل مهم دیگر علمی که این جا نشان داده می شود حرکت مولکول های مایع و تاثیرات " چگالی نسبی " است. مولکول های روغن بیشتر دوست دارند به دیگر مولکول های روغن بچسبند تا ملکول های آب ، همچنین ، مولکول های آب بیشتر توسط دیگر مولکول های آب جذب می شوند تا ملکول های روغن . با به حال خود گذاشتن آن ها ، روغن و آب به یک دیگر فشار خواهند آورد و تلاش می کنند تا در حد امکان از یک دیگر دور باشند .
وقتی که شما رنگ را در داخل روغن می ریزید و آن را مارپیچی مخلوط کنید ،هر دوی آن ها مختصرا با هم مخلوط می شوند، اما این مخلوط در این نقطه کاملا نا پایدار است. بعد وقتی که شما روغن را در آب می ریزید ، آن درابتدا تجزیه خواهد شد، اما وقتی که شما به نگاه کردن ادامه می دهید مولکول های روغن را خواهید دید که یک دیگر را پیدا می کنند ، و به طرف یک دیگر می روند. در آخر رنگ خوراکی ای که در آب حل می شود ، راه خروجش از روغن را پیدا خواهد کرد ، و به سطح آب برمی گردد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر