۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

استروبوسکوپ


یک توپ به زمین برخورد کرده و با یک فلاش استروبوسکوپ در 25 تصویر در ثانیه ضبط شده است

دستگاه حرکت نمای استروبوسکوپ (stroboscope) که با استروب نیز شناخته می شود ، وسیله ای است که شئ متحرک گردشی را با حرکت کند یا ایستا ظاهر می سازد.
این اصل علمی برای مطالعه ی اشیاء دوار، رفت و برگشتی ، نوسانی یا مرتعش استفاده می شود. اجزای ماشین و تارهای مرتعش نمونه های معمول هستند.

در ساده ترین نمونه ی آن ، یک دیسک دوار با حفره های هموار فاصله دار در خط دید بین بیننده و شئ متحرک جای گرفته است . سرعت چرخش دیسک تنظیم شده تا با حرکت سیستم بیننده همزمان شود. تا حرکت شما خیلی کند یا ایستا به نظر برسد. این خطای حسی(illusion) به علت شکستگی (aliasing) زمانی است ، که معمولا به عنوان اثر استروبوسکوپی شناخته می شود.

در نسخه های الکترونیک دیسک های حفره دار با یک لامپ با قابلیت تشعشع کم و فلاش های سریع نور جایگزین شده است. فرکانس فلاش تنظیم شده است ، بنابراین ، این فرکانس ، برابر با سرعت شئ دوار ، یا یک واحد شکاف (unit fraction) پایین تر یا بالاتر از آن است. که جهت شئ بسته به فرکانس فلاش ، ساکن ، یا رو به عقب و یا رو به جلو به نظر می رسد.

استروبوسکوپ نقش مهمی را در مطالعه ی فشار های روی ماشین در حال حرکت ، و در خیلی از روش های دیگر پژوهش ها ایفا می کند . آن ها به عنوان ابزار اندازه گیری برای تعیین سرعت چرخه ای نیز استفاده
می شوند.

چگونه می توان یک استروبوسکوپ ساخت ؟

استروبوسکوپ های فلاش نوری برای بودجه ی تصویر بردار آماتور خیلی گران هستند. یکی از راه های عملی و ارزان برای حل این مشکل ساختن یک استروبوسکوپ مکانیکی برای خودتان است.در حقیقت این استروبوسکوپ مزایایی روی نوع فلاش ها دارد به طوری که این استروبوسکوپ می تواند از نور خورشید به عنوان منبع نور خود استفاده کند، تصویر بردار را قادر میسازد تا با موضوعات بزرگ، در محیط بیرونی (outdoor) کار کند.
بخوانید تا یاد بگیرید چگونه میتوانید استروبوسکوپ بسازید:

آن چه که نیاز دارید:
epoxy دو طرفه
حلقه ی فزاینده (step-up ring) که 5 تا 10 میلی متر بزرگ تر لز لنز دوربین شماست
مقوا
کارد
چسب
دیسک سوراخ شده که از یک قسمت کوچک کاغذ ساختمانی سیاه درست شده
باطری DC کوچک قدرت دهنده به موتور
باطری ترانزیستور 9 ولت


گام اول
epoxy حلقه را به یک قسمت کوچک مقوا که پایه ی استروبوسکوپ خواهد بود اضافه می کند. مقوا باید به اندازه ی کافی بزرگ باشد چون مرکز محور موتور تقریبا در 4 اینچی آن قرار خواهد گرفت . در مقوا با کارد سوراخی ببرید تا لنز دوربین از حلقه نمایان شود. یک سوراخ برای viewfinder(لنز دوربین که در آن نگاه میکنید و اطراف را می بینید) ببرید، اگر آن را به خوبی پوشش داده اید.

گام دوم
دیسک کاغذ ساختمانی سوراخ شده را در مرکز محور موتور بچسبانید. خرید چند لبه(flange) را در نظر بگیرید تا فرایند چسباندن کاغذ به لبه ی باریک تر را راحت تر کند. لبه به نگه داشتن کاغذ ظریف از حرکات دورانی موتور کمک خواهد کرد

گا سوم
حلقه ی نصب شده را با موتور و صفحه ی سوراخ شده به لنز دوربین متصل کنید.دوتا از سیم های موتور را به باطری ترانزیستور 9 ولت متصل کنید. دیسک سوراخ شده ی استروبوسکوپ شما فورا شروع به چرخش می کند.

گام چهارم
با قرار دادن موضوعی مخالف یک پس زمینه ی تاریک ، عکس بگیرید. باز کردن دریچه ی دوربین جایی است که شما می خواهید توالی شروع شود، و بستن آن جایی است که شما می خواهید توالی پایان یابد.

گام پنجم
به پرتو دهی مناسب با استروبوسکوپ خودتان، با تعیین زمان پرتو دهی تحویل داده شده با حرکت چرخشی دیسک سوراخ دست یابید.تقسیم اندازه ی سوراخ به درجه با 360 درجه و ضرب کردن نتیجه در زمانی که صرف می شود تا دیسک یک سیگنال گردشی ایجاد کند . این نزدیک ترین تخمین زمان پرتو دهی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر